سبد خرید
بررسی بهترین زاویه دید دوربین مداربسته

بررسی بهترین زاویه دید دوربین مداربسته

اغلب کاربرانی که در صدد خرید و نصب دوربین مداربسته در خانه یا محیط کار خود هستند با مقوله ای به نام زاویه دید مداربسته مواجه اند و این سوال برایشان پیش می آید که دوربین تا چه محدوده ای را پوشش می دهد و از کجا نقطه کور محسوب می شود. به جرات می توان گفته که مقوله ی زاویه دید دوربین های مداربسته مهمترین چالشی است که افراد با آن روبرو هستند. لذا در این مقاله قصد داریم به زاویه دید و بهترین زاویه دید دوربین مداربسته بپردازیم.

زاویه دید دوربین مداربسته چیست؟

به طور کلی به زاویه ای که لنز دوربین مداربسته قادر به دیدن آن است زاویه دید دوربین مداربسته گفته می شود. به بیانی دیگر محدوده ای است که ما می توانیم با دوربین رویت کنیم. زاویه دید دوربین ها یکسان نیست و انواع زاویه دیدهای مختلف در بازار وجود دارد. این زاویه دیدها با اعداد روی لنز نشان داده می شوند؛ به طوری که هر چقدر این اعداد کمتر باشند زاویه دید بیشتری داشته و هر چقدر بیشتر باشند زاویه دید کمتری دارند. به عنوان مثال زاویه دید لنز 8/2 بیشتر از لنز 8 است.
برای روشن‌تر شدن موضوع زاویه دید دوربین مداربسته، می‌توانیم قیاسی را با یک ابزار نوری انسان یعنی چشم ترسیم کنیم. این زاویه دید، وسعت حداکثر میدان مرئی است. زاویه دید محیط ظاهری منطقه مشاهده شده را مشخص می کند. این به طور مستقیم به فاصله کانونی لنز و اندازه CCD بستگی دارد. بنابراین، با همان لنزها، زاویه دید برای دوربینی با ماتریس بزرگتر بیشتر خواهد بود. زاویه دید یک پارامتر مهم برای دوربین مداربسته است. هرچه بزرگ تر باشد، منطقه مشاهده گسترده تر است. نتیجه این است که با دامنه وسیع‌تر مشاهده توسط دوربین، کمتر برای کنترل یک منطقه خاص مورد نیاز خواهد بود. برای تعیین تعداد دستگاه های رصد باید زاویه دید را محاسبه کرد.

روش محاسبه زاویه دید دوربین مداربسته

محاسبه زاویه دید دوربین مداربسته را می توان به روش های مختلفی انجام داد. زاویه دید مستقیماً به فاصله کانونی بستگی دارد.
فرمول محاسبه به این صورت استf \u003d r * A / L, که در آن:
F لنز یعنی فاصله کانونی؛
r فاصله متریک است که بر حسب متر اندازه گیری می شود؛
A اندازه یکی از اضلاع ماتریس بر حسب میلی متر است. صفحه مشاهده در نظر گرفته می شود : منطقه مشاهده عمودی یا افقی؛
L ابعاد جسم در متر؛ نسبت به ابعاد ماتریس گرفته شده است : عمودی یا افقی.
بنابراین، زاویه دید دوربین مداربسته محاسبه می شود که در آن شی تقریباً کل صفحه نمایشگر را اشغال می کند. با در نظر گرفتن اهمیت شی و توصیه به مشاهده منطقه اطراف، به عنوان درصد بخشی از صفحه که شی محافظت شده می تواند اشغال کند تعیین می شود.
لنزهای مدرن فوکوس کوتاه به شما امکان می دهند زاویه دید دوربین مداربسته بیش از 180 درجه (چشم ماهی) داشته باشید، اما در اینجا مشکل دیگری ایجاد می شود. خطوط خطی اجسام به دلیل انحراف کروی به شدت مخدوش شده و تصویر شکل منحنی پیدا می کند. نتیجه به شرح زیر است: هر چه فاصله کانونی بیشتر باشد، شی واضح تر ظاهر می شود، اما با زاویه دید کمتر.

زاویه دید دوربین مداربسته یا Adjustment Range
زاویه دید دوربین مداربسته یا Adjustment Range

وضوح تصویر

وضوح تصویر دوربین مداربسته، توانایی دستگاه برای رفع ایمن حداقل ابعاد جسم مشاهده در فاصله معینی از دوربین است. بر این اساس، وضوح تصویر به موارد زیر بستگی دارد؛

  • کیفیت و فاصله کانونی لنز؛
  • تعداد پیکسل و کیفیت؛
  • شی مشاهده شده با لنز.

دوربین های مداربسته ویدئویی آنالوگ

برای چنین دوربین هایی از نشانگر TVL استفاده می شود. خطوط تلویزیون نشان می دهد که چند خط سیاه و سفید در ناحیه اندازه گیری شده در صفحات عمودی یا افقی قرار گرفته است. با توجه به درجه وضوح، دوربین های آنالوگ به دستگاه های زیر تقسیم می شوند:

  • TVL با کیفیت متوسط ​​تصویر: حدود 500 پیکسل
  • TVL وضوح بالا: بیش از 750 پیکسل

در دوربین های دیجیتال IP، شاخص وضوح با پیکسل ها، به طور دقیق تر با تعداد پیکسل های ضرب عمودی و افقی تعیین می شود. دستورالعمل های همراه این عدد را بر حسب مگاپیکسل نشان می دهد.

فاصله جسم

این مقوله را با یک مثال توضیح می دهیم. فرض کنید دو شیء در زاویه دید دوربین مداربسته به طور مساوی در ماتریس نشان داده شده اند و تعداد پیکسل های درگیر در درک هر دو شی برابر است. به عبارت دیگر، میزان اطلاعات متفاوت به نظر می رسد، اما شیء نزدیک تر دارای مقدار کمتری داده بوده و جزئیات واضح تر است. برای افزایش وضوح و جزئیات جسم، باید جسم را به لنز «2» نزدیک کنید. این کار با تغییر فاصله کانونی، یعنی “زوم کردن” دوربین به جسم انجام می شود. با این حال، این فقط برای دوربین هایی با لنزهای با فاصله کانونی متغیر (لنزهای شناور) صدق می کند. امکان تجهیز دستگاه گیرنده به دستگاه مخصوص وجود دارد. این نرم افزار امکان پردازش سیگنال دیجیتال دریافتی را برای افزایش جزئیات شی مشاهده شده فراهم می کند. اما این امر مستلزم افزایش قابل توجهی در هزینه سیستم نظارت تصویری است. هنگام محاسبه مسافت، استانداردهای اروپایی به عنوان پایه در نظر گرفته می شود؛

  • 20 پیکسل / متر – هنجار وضوح هنگام تشخیص یک شی در میدان دید؛
  • 100 پیکسل / متر – نشانگر مورد استفاده برای تشخیص شی؛
  • 250 پیکسل / متر – مجوز شناسایی.

اما در فرآیند کار، چنین عواملی ظاهر می شود که بر عملکرد دستگاه تأثیر می گذارد؛
نقض عملکرد لنز در مورد تولید یک جزء نوری از مواد پلیمری (کدر شدن لنز)؛
تثبیت بدنه با کیفیت پایین به ساختار نگهدارنده (ارتعاش باد یا سایر تأثیرات)؛
از دست دادن خواص جزء روان کننده در طراحی دوربین فیلمبرداری (مشکل در حرکت دوربین یا لنز)؛
تداخل الکترونیکی و سایر عوامل موثر بر سیگنال ارسالی.
علاوه بر محاسبات نظری از زاویه دید دوربین مداربسته، عوامل مهم عبارتند از؛
نقطه نصب باید حداکثر دید را در سطوح عمودی و افقی فراهم کند؛
محافظت در برابر تأثیرات آب و هوایی یا مکانیکی؛
دسترسی به هنگام انجام کارهای پیشگیرانه برای راه اندازی دوربین فیلمبرداری و نگهداری پیشگیرانه.

انتخاب فاصله کانونی لنز

هر شی به یک رویکرد فردی در تعیین زاویه دید دوربین مداربسته، وضوح تصویر روی صفحه نیاز دارد. همه اینها هنگام تنظیم وظایف برای تعیین پارامترهای منطقه مشاهده شده توسط متخصصان تعیین و محاسبه می شود. معضل اصلی هنگام انتخاب دوربین برای سیستم نظارت تصویری فاصله کانونی لنز است. از یک طرف، کاربر نیاز دارد که همه چیز اطراف خود را ببیند. از سوی دیگر به جزئیات تصویر نیاز دارد که فقط با کاهش زاویه دید به دست می آید. برای خرید انواع دوربین مداربسته می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

لنز وریفوکال

این یک لنز است که به شما امکان می دهد فاصله کانونی را تغییر دهید و زاویه دید دوربین مداربسته را در صورت نیاز تنظیم کنید. اما لنزهای وریفوکال دارای تعدادی معایب قابل توجه هستند؛

قیمت بالا

اندازه بزرگتر در مقایسه با لنزهای فوکوس ثابت و در نتیجه اندازه بزرگتر از خود دوربین؛
مشکل در فوکوس صحیح تصویر. در یک مانیتور آزمایشی کوچک که می تواند به دوربین متصل شود، تصویر کوچک است و تنظیم دقیق و مشاهده آن غیرممکن است . نمایشگر بزرگ همیشه امکان پذیر نیست.
تصویر از لنزهای وریفوکال کمی بدتر از ثابت است.

عوامل موثر بر میدان دید دوربین های مداربسته
عوامل موثر بر میدان دید دوربین های مداربسته

چگونه فوکوس مناسب را انتخاب کنیم؟

لازم است طرحی از اتاق یا شیء ترسیم کنید، محل نصب برنامه ریزی شده دوربین را علامت گذاری کرده و ارزیابی کنید که هر چیزی که نیاز دارید در چه حداقل زاویه دید قابل مشاهده است. بررسی کنید که کدام فوکوس با زاویه دید دوربین مداربسته شما مطابقت دارد.

جزئیات تصویر بهتر است یا زاویه دید بیشتر؟

همانطور که قبلا گفته شد، باید در تنظیم زاویه دید دوربین مداربسته یکی از این دو مورد را انتخاب کنیم: جزئیات تصویر یا زاویه دید بیشتر. چه گزینه های دیگر وجود دارد؟ اگر دوربین های آنالوگ را در نظر بگیریم، یکی از راه حل ها انتخاب DVR و دوربین های استاندارد 960H است. این استاندارد صفحه عریض است که به شما امکان می دهد تصویری را 1.33 برابر عریض تر از دوربین با فوکوس لنز مشابه ببینید. یا به نظارت تصویری IP بروید، زیرا جزئیات یک دوربین HD با رزولوشن 1280×720 پیکسل 2.5 برابر بیشتر از دوربین آنالوگ است و در نمای ذهنی تصویر حدود 4 برابر بیشتر است. واقعیت این است که با اندازه ماتریس دوربین آنالوگ 0.4 مگاپیکسل، تلفات خاصی پس از تبدیل تصویر به سیگنال آنالوگ رخ می دهد. همچنین هنگام انتقال تصاویر از طریق کابل تلفات رخ می دهد و با کد 264 H. مجدداً افت کیفیت رخ می دهد. در نتیجه یک نسبت واقعی نزدیک به 1:4 داریم.
بنابراین، تصویر یک دوربین 720p و یک لنز 3.6 میلی‌متری نسبت به تصویر دو دوربین آنالوگ با فوکوس 8 میلی‌متری آموزنده‌تر خواهد بود. اگر به جزئیات بیشتری نیاز دارید، می توانید یک دوربین FullHD با وضوح 1920×1080 انتخاب کنید. در عین حال، هزینه یک دوربین IP HD تقریباً برابر با هزینه دو دوربین آنالوگ است، اما هزینه های نصب باعث سود بیشتر نصب یک دوربین IP به جای دو دوربین آنالوگ می شود.

انتخاب لنز

به عنوان بخشی از مقاله، می خواهیم به این نکته اشاره کنیم که هر چه زاویه دید دوربین مداربسته بیشتر باشد، اعوجاج غیر خطی در لبه های تصویر بیشتر می شود. حتی لنزهای خوب هم چنین جلوه ای می دهند. یک مورد شدید از لنزهای زاویه باز، لنز چشم ماهی با حداکثر زاویه دید است. به عنوان مثال، چنین لنزهایی در زیر سقف اتاق قرار می گیرند و می توانند کل اتاق را با دوربین مشاهده کنند.
یکی از پارامترهای مهمی که قبل از خرید دوربین مداربسته باید در نظر گرفت، زاویه دید لنز است. به عنوان مثال، برای دریافت نمای کلی از یک منطقه شلوغ، باید دوربین هایی با زاویه دید وسیع انتخاب کنید و در صورت لزوم، روی یک شی خاص با یک منطقه باریک فوکوس کنید.

چه پارامترهایی زاویه دید دوربین مداربسته را تعیین می کنند؟

زاویه دید لنز به دو پارامتر تعیین کننده آن بستگی دارد:

  • فاصله کانونی لنز؛
  • اندازه عنصر حساس (ماتریس).

هرچه لنز بزرگ تر باشد، زاویه دید کمتر است، بنابراین لنزهای فوکوس بلند قادر به ردیابی اجسام نسبتاً دور از دوربین هستند و لنزهای زاویه باز به شما امکان می دهند یک منطقه یا منطقه بزرگ را پوشش دهید. وابستگی زاویه دید دوربین مداربسته به اندازه فیزیکی ماتریس نیز رخ می دهد. بنابراین، هر چه اندازه ماتریس بزرگتر باشد، زاویه دید بزرگتر است، به عنوان مثال:

  • یک ماتریس با قطر ¼ زاویه دید 64 درجه در فاصله کانونی 2.8 خواهد داشت.
  • در این حالت، یک ماتریس ½ مورب زاویه دید 96 درجه خواهد داشت.

این محاسبات برای تعیین زاویه دید افقی معتبر هستند. برای جست و جوی زاویه عمودی، باید نسبت اضلاع عمودی و افقی ماتریس را در نظر گرفت.

فاصله کانونی مورد نیاز را تعیین کنید

تقریباً در همه موارد لازم است زاویه دید بهینه دوربین را انتخاب کنید که با محاسبه FR لنز می توان آن را تعیین کرد. در واقع زاویه دید مقداری وابسته به فاصله کانونی است. ممکن است برای هر مورد خاص متفاوت باشد و مستقیماً به موارد زیر بستگی دارد:

  • فواصل تا موضوع مشاهده؛
  • اندازه ماتریس؛
  • اندازه جسم مشاهده شده.

به عنوان مثال، زاویه دید 100 درجه برای اتاق های کوچک باریک مناسب است، اما برای مشاهده اجسام در فاصله ده ها متری مناسب نیست. با افزایش فاصله کانونی، زاویه دید باریک تر شده و مشاهده اجسام نسبتاً دور امکان پذیر می شود. با دانستن برخی داده ها در مورد شی مورد مشاهده، تعیین آنچه در هر مورد خاص ازRF لنز مورد نیاز است دشوار نیست. تیم ما نماینده رسمی هایک ویژن می باشد و با ارائه بهترین محصولات در کنار شما مشتریان گرامی است همچنین شما برای خرید محصولات اکسوم و داهوا از محصولات ما بازدید نمایید.

تنظیم زاویه دید دوربین های مداربسته
تنظیم زاویه دید دوربین های مداربسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.